Ερωτηματολόγιο για την αισθησιοκινητικότητα για γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας (Lynn A. Balzer-Martin, 1992). Οι απαντήσεις σας θα είναι πιθανώς οι ακριβέστερες εάν διαβάζετε αρχικά όλες τις ενότητες κάτω από την ερώτηση, μαρκάροντας εκείνες που περιγράφουν το παιδί σας καλύτερα. Κατόπιν, κυκλώστε “ΝΑΙ” εάν έχετε τσεκάρει μια ή περισσότερες ή κυκλώστε το ” ΟΧΙ” εάν δεν τσεκάρατε κανένα.
1. Είναι το παιδί σας ιδιαίτερα ευαίσθητο στην αφή;
- Δεν έβρισκε πάντα την αφή να είναι ηρεμιστική ή ευχάριστη ως νήπιο
- Ενοχλείται περισσότερο από άλλα παιδιά στην ίδια ηλικία από ένα πλύσιμο σαμπουάν ή προσώπου
- Αντιδρά αρνητικά σε ένα κούρεμα μαλλιών ή κόψιμο νυχιών
- Είναι πολύ ευερέθιστο στις διάφορες υφές υφασμάτων
- Είναι πολύ ιδιότροπος για τον ιματισμό, π.χ., απεχθάνεται τα περιλαίμια (κολάρα πουκαμίσων) , ενοχλείται από τις ετικέτες, συχνά παραπονιέται για τις κάλτσες, τα παλτά, ή τα καπέλα προτιμά μόνο το χαλαρό ιματισμό
- Δεν είναι άνετο με τα μακριά μανίκια ή τα εσώρουχα προτιμά όσο το δυνατόν λιγότερο ιματισμό
- Προτιμά τα μακριά μανίκια και τα εσώρουχα, ακόμη και στο θερμό καιρό
- Αποφεύγει τις ακατάστατες δραστηριότητες όπως η ζύμη παιχνιδιού, ο άργιλος, οι πίτες λάσπης, οι δαχτυλομπογιές και το μαγείρεμα
- χει υπερβολική αντίδραση στον πόνο
- Έχει ελάχιστη αντίδραση στον πόνο
- Τείνει να αποσύρεται από μια ομάδα, ή να χτυπήσει ή να σπρώξει άλλους σε μια ομάδα είναι οξύθυμο αν το ζορίσουν
2. Το παιδί σας απολαμβάνει ιδιαίτερα τις γρήγορες ή δραστηριότητες περιστροφής στην παιδική χαρά ή στο σπίτι, ίσως με ελάχιστο ή κανέναν ίλιγγο;
- Επιθυμεί να κάνει κούνια πολύ ψηλά και γρήγορα /ή για πολύ ώρα
- Συχνά ανεβαίνει στο “γύρω-γύρω” της παιδικής χαράς
- Ειδικά συμπαθεί την εμπειρία κίνησης στο σπίτι όπως η αναπήδηση στα έπιπλα, η χρησιμοποίηση μιας κουνιστής πολυθρόνας, ή η περιστροφή με μια καρέκλα που περιστρέφεται
- Απολαμβάνει να είναι σε μια ανάποδη θέση (πόδια επάνω, κεφάλι κάτω)
- Συμπαθεί τα παιχνίδια όπου η όραση αποφράσσεται, όπως η τοποθέτηση μιας μπανάνας μπροστά στα μάτια, μια τσάντα στο κεφάλι, ή απλά το να έχει τα μάτια κλειστά για πλάκα
- Απολαμβάνει πιό πολύ, τους γρήγορους και περιστροφικούς γύρους των πάρκων διασκέδασης
3. Το παιδί σας παρουσιάζει ιδιαίτερη προσοχή στην προσέγγιση των δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν τη γρήγορη μετακίνηση ή τη μετακίνηση του σώματος μέσα στο χώρο;
- Τείνει να αποφύγει κούνιες ή τσουλήθρες ή τις χρησιμοποιεί με δισταγμό
- Δεν επιθυμεί την τραμπάλα ή και δεν κατεβαίνει με κυλιόμενη σκάλα
- Είναι προσεκτικό με τα ύψη και το σκαρφάλωμα
- Απολαμβάνει τη μετακίνηση που το ίδιο αρχίζει αλλά δεν επιθυμεί να κινηθεί από άλλους, ιδιαίτερα εάν η μετακίνηση είναι απροσδόκητη
- Αντιπαθεί τις νέες δραστηριότητες μετακίνησης ή έχει δυσκολία στο να τις μάθει
- Δυσκολεύεται στο να ανέβει ή να κατέβει σκαλοπάτια ή λόφους
- Τείνει να το πιάνει ναυτία από την κίνηση σε ένα αυτοκίνητο, ένα αεροπλάνο ή έναν ανελκυστήρα
4. Το παιδί σας έχει ασυνήθιστες ευαισθησίες σε μυρωδιές;
- Έχει δυσκολία στο να προσδιορίζει τα πράγματα από τη μυρωδιά τους
- Τείνει να παραπονιέται ότι οι αρκετά κανονικές μυρωδιές είναι δυσάρεστες
- Τείνει να αγνοεί τις δυσάρεστες μυρωδιές όταν είναι παρούσες
5. Είναι το παιδί σας ιδιαίτερα ευαίσθητο στο θόρυβο, π.χ., τοποθετεί τα χέρια στα αυτιά όταν δεν ενοχλούνται άλλοι από τους ήχους;
6. Είχατε ποτέ ανησυχίες σχετικά με την ακοή του παιδιού σας;
7. Είχατε ποτέ ανησυχίες σχετικά με τις δεξιότητες ομιλίας ή/και γλώσσας του παιδιού σας;
8. Είχατε πάντα τις ανησυχίες σχετικά με την οπτική λειτουργία του παιδιού σας ή την όραση;
9. Το παιδί σας έχει ένα “χαλαρότερο” ή “πλαδαρό” σώμα από άλλα;
- Τείνει να γέρνει στην καρέκλα ή να ξαπλώνει στην καρέκλα και το τραπέζι
- Δεν αισθάνεται πολύ “σταθερό” όταν ανυψώνετε το παιδί επάνω ή κινείτε τα άκρα του παιδιού για να το ντύσετε
- Δυσκολεύεται με πόμολα ή λαβές που απαιτούν κάποια πίεση
- Κουράζει εύκολα κατά τη διάρκεια των οικογενειακών εξόδων ή κατά τη διάρκεια των σωματικών δραστηριοτήτων
- Έχει έναν χαλαρό έλεγχο σε αντικείμενα όπως ένα μολύβι, ένα κουτάλι ή κάτι που μεταφέρει
- Έχει μία σφιχτή σύλληψη σε αντικείμενα (για αντιστάθμιση της χαλαρότητας)
10. Μπορεί το παιδί σας να προσανατολίσει εύκολα το σώμα του/της αποτελεσματικά για τις δραστηριότητες ντυσίματος, όπως η τοποθέτηση των χεριών στα μανίκια, των δάχτυλων στα γάντια ή των ποδιών στις κάλτσες;
11. Θεωρείτε ότι το παιδί σας (ηλικία 4 και επάνω) έχει καθιερώσει ήδη μια καθορισμένη προτίμηση χεριών κατά το χρησιμοποίηση μιας μπογιάς, ενός μαρκαδόρου, ενός μολυβιού, κ.λπ.;
12. Το παιδί σας συμμετέχει αυθόρμητα στα ενεργά φυσικά παιχνίδια που περιλαμβάνουν το τρέξιμο, το πήδημα και τη χρήση μεγάλου εξοπλισμού παιχνιδιού;
13. Το παιδί σας αναζητά αυθόρμητα τις δραστηριότητες που απαιτούν το χειρισμό των μικρών αντικειμένων;
- Απολαμβάνει τα Duplo, Legos
- Απολαμβάνει να παίζει με τουβλάκια
- Απολαμβάνει τις τέχνες και τα προγράμματα τεχνών χρησιμοποιώντας μικρά αντικείμενα, όπως οι χάντρες, τα άχυρα, τα κουμπιά, οι αισθητές, σφαίρες βαμβακιού, κ.λπ.
14. Το παιδί σας επιλέγει αυθόρμητα να κάνει τις δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τη χρήση “των εργαλείων” όπως οι μπογιές, τα μολύβια, οι μαρκαδόροι, το ψαλίδι, κ.λπ.;
15. Θεωρείτε ότι το παιδί σας έχει μια επαρκή έκταση προσοχής για τα πράγματα που απολαμβάνει;
16. Θεωρείτε ότι το παιδί σας τείνει να είναι ανήσυχο όταν απαιτείται η ήρεμη συγκέντρωση;
17. Έχει το παιδί σας δυσκολία στο να ρυθμίζει τον ύπνο του;
- Πήρε περισσότερο από άλλα νήπια να κοιμηθεί όλη τη νύχτα
- Είχε κολικούς ως μωρό
- Ποτέ δεν πήρε έναν σύντομο υπνάκο, ή το σταμάτησε πιο σύντομα από τα περισσότερα παιδιά
- Τώρα δυσκολεύεται να αποκοιμηθεί
- Ακόμα δεν κοιμάται με συνέπεια όλη τη νύχτα
18. Έχει το παιδί σας είχε οποιαδήποτε από τα ακόλουθα;
- Συχνές μολύνσεις αυτιών
- Αλλεργίες
- Σοβαρή ασθένεια ή χειρουργική επέμβαση