
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Η επικοινωνία των ανθρώπων χωρίζεται στη λεκτική, μη λεκτική και γραπτή έκφραση .
Ο λόγος είναι πολυεπίπεδος και είναι ολοκληρωμένος όταν έχουμε καλή χρήση αυτού σε:
- φωνολογικό –φωνητικό επίπεδο (αρθρωτική ικανότητα,φωνολογική ενημερότητα,ακουστική αντίληψη και διάκριση)
- μορφολογικό –συντακτικό επίπεδο και γραμματική δομή(εφαρμογή συντακτικών και γραμματικών κανόνων στο λόγο
- σημασιολογικό-πραγματολογικό επίπεδο(κατανόηση σημασίας του λόγου και χρήση του στις κατάλληλες περιστάσεις)
Παιδιά προσχολικής ηλικίας παρουσιάζουν συχνά προβλήματα λόγου με αδυναμίες σε κάποιους από τους τρεις τομείς ή σε όλους, ανάλογα με τα αίτια της λεκτικής διαταραχής.
1. Έτσι όταν ένα παιδί έχει δυσκολία στο φωνητικό-φωνολογικό επίπεδο αυτό εκφράζεται με δυσλαλία, δυσκολία στη φωνολογική επίγνωση και στην ακουστική αντίληψη και παρουσιάζει στο σχολείο τις παρακάτω δυσκολίες:
- Διαταραχή στην ταύτιση ήχου με σύμβολο
- Δυσκολία στη σύνθεση λέξης και στην ανάγνωση
- Δυσκολία στη γραφή λέξεων και προτάσεων
2. Όταν ένα παιδί έχει δυσκολία στη συντακτική και γραμματική δομή παρουσίαζει τα παρακάτω συμπτώματα και δυσκολίες :
- Λόγος χωρίς συνοχή
- Λανθασμένες καταλήξεις
- Δυσκολία στην προφορική και γραπτή απόδοση
- Δυσκολία ανάκλησης γεγονότων με χρονική ακολουθία
- Αποφυγή έκφρασης και συστολή λόγω ανασφάλειας
- Προκειμένου να αποφευχθούν οι μαθησιακές δυσκολίες λοιπόν με την είσοδο του παιδιού στη δημοτική εκπαίδευση πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εξέλιξη του λόγου σε όλα τα επίπεδα.
Γεωργία Τζίφα-Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής.