
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΖΟΥΝ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Σύμφωνα με το Αmerican Council on Education, το National Adult Literacy and Learning Disabilities Center, την American Academy of Pediatrics και το National Center For Learning Disabilities (Coordinated Campaign for Learning Disabilities, CCLD,), άτομα με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν συνήθως κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες:
Στο διάβασμα :
- Μπορεί να έχουν φτωχή αναγνωστική ικανότητα ή ελλιπή κατανόηση
- Μπορεί συχνά να παρερμηνεύουν τις πληροφορίες
- Μπορεί να μπερδεύουν παρόμοια γράμματα ή νούμερα ή να τα αντιστρέφουν
- Μπορεί να έχουν δυσκολία να διαβάζουν διευθύνσεις, μικρά γράμματα ή στήλες κειμένου
Στο γράψιμο :
- Μπορεί να έχουν δυσκολία στο να γράφουν ιδέες και/ ή να οργανώνουν σκέψεις στο χαρτί
- Μπορεί να αντιστρέφουν ή να παραλείπουν γράμματα, λέξεις ή φράσεις, όταν γράφουν
- Μπορεί να έχουν προβλήματα στη σύνταξη και τη δομή των προτάσεων, στο μηχανικό γράψιμο και την οργάνωση
- Μπορεί συχνά να προφέρουν την ίδια λέξη διαφορετικά στο ίδιο έγγραφο
- Μπορεί να διαβάζουν καλά, αλλά να μην γράφουν καλά
Στα μαθηματικά :
- Μπορεί να έχουν δυσκολίες με την αριθμητική, την ορολογία και τις μαθηματικές έννοιες
- Μπορεί να αντιστρέφουν αριθμούς
- Μπορεί να έχουν δυσκολία με το χρόνο, τις ακολουθίες (sequencing) και την επίλυση προβλημάτων
- Μπορεί να εμφανίζονται ασυνεπείς σότι ειπώθηκε (συμφωνήθηκε) ή να ανταποκρίνονται μερικώς
Στην ακουστική ικανότητα-διάκριση (auditory) :
- Μπορεί να μην ανταποκρίνονται σε ήχους της ομιλούμενης γλώσσας, ή μπορεί συστηματικά να παρανοούν αυτό που ειπώθηκε
- Μπορεί να ενοχλούνται από διαφορετικές συχνότητες ήχων (μουσική, ηλεκτρική σκούπα, δυνατοί θόρυβοι), ή μπορεί να είναι υπερευαίσθητοι σε ήχους
- Μπορεί να έχουν δυσκολία στο διαχωρισμό των ήχων (differentiating, discriminating), οι οποίοι παράγονται ταυτοχρόνως
Στη γνωστική λειτουργία :
- Μπορεί να αποκτούν νέες δεξιότητες αργά
- Μπορεί να έχουν δυσκολίες να ακολουθούν κατευθύνσεις και ειδικά πολλαπλές κατευθύνσεις
- Μπορεί να έχουν οπτικο-χωρική σύγχυση, δυσκολία (να μπερδεύουν το δεξί με το αριστερό, το πάνω με το κάτω κλπ.)
- Μπορεί να χάνονται μέσα σε μεγάλα κτίρια
- Μπορεί να δείχνουν απληροφόρητοι (unaware) για το χρόνο ή την ακολουθία των γεγονότων
- Μπορεί να έχουν δυσκολία στην εξιστόρηση ή κατανόηση αστείων ή ιστοριών
- Μπορεί να παρερμηνεύουν τη γλώσσα ή να έχουν φτωχή κατανόηση σότι ειπωθεί
Στην κινητικότητα :
- Μπορεί να εκτελούν απλά έργα διαφορετικά από μέρα σε μέρα
- Μπορεί να έχουν πρόβλημα στην επιλογή τηλεφωνικών αριθμών (με συσκευές καντράν περιστροφικής επιλογής) ή στο να κρατούν στυλό ή μολύβι
- Μπορεί να έχουν χαμηλό επίπεδο συντονισμού των κινήσεων, να είναι αδέξιοι, απληροφόρητοι για το φυσικό τους περιβάλλον ή να έχουν προδιάθεση στο να κτυπούν το σώμα τους
Στη μνήμη :
- Μπορεί να έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν πληροφορίες όταν παρουσιάζονται με έναν τρόπο όχι όμως και με άλλον τρόπο
- Μπορεί να δυσκολεύονται να απομνημονεύουν πληροφορίες (π.χ. τηλεφωνικούς αριθμούς, ημέρες της εβδομάδας ή μήνες του έτους)
- Μπορεί να αδυνατούν α επαναλάβουν κάτι που μόλις ειπώθηκε
Στην οργάνωση :
- Μπορεί να έχουν δυσκολία να ακολουθήσουν ένα χρονοδιάγραμμα ή να είναι στην «ώρα τους»
- Μπορεί να έχουν πρόβλημα να μάθουν σχετικά με το «χρόνο» (time)
- Μπορεί να έχουν δυσκολία να οργανώνουν και να τακτοποιούν τα πράγματά τους
Στην κοινωνικότητα :
- Μπορεί να έχουν δυσκολία στις κοινωνικές δεξιότητες (social skills)
- Μπορεί να παρερμηνεύουν μη λεκτικά σήματα
- Μπορεί να είναι κοινωνικά απομονωμένα
- Μπορεί να μη χρησιμοποιούν ή να αποφεύγουν τη βλεμματική επαφή
- Μπορεί να έχουν δυσκολία συγκέντρωσης της προσοχής ή να είναι παρορμητικοί
- Μπορεί να έχουν δυσκολία στο να συμμορφώνονται σε κανόνες
- Μπορεί να διασπώνται και να αναστατώνονται εύκολα
- Μπορεί να βιώνουν άγχος (stress) σε παρατεταμένες διανοητικές προσπάθειες
Είναι προφανές ότι η εμφάνιση των συμπτωμάτων των μαθησιακών δυσκολιών, σε βαθμό που καθιστούν το άτομο δυσλειτουργικό σε σχέση με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, είναι άρρηκτα δεμένη με το σχολείο και τη σχολική μάθηση.
Η σχέση γλώσσας και μάλιστα του πρωτογενούς προφορικού λόγου, τόσο ως προς την ακουστική κατανόηση όσο και ως προς την εκφορά του, είναι επίσης άρρηκτα δεμένη με την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών.
Η Αμερικάνικη οργάνωση Coordinated Campaign for Learning Disabilities (CCLD), προτείνει μερικά προειδοποιητικά σημάδια (σε κάθε περίπτωση αρκούν ένα ή δυο από αυτά) που μπορεί εύκολα να αναγνωρίσει οποιοσδήποτε ενήλικας του περιβάλλοντος του παιδιού, ειδικός ή μη, ώστε να το παραπέμψει έγκαιρα για συνολική αξιολόγηση.
Α΄. Για παιδιά προσχολικής ηλικίας:
- Καθυστερημένη εμφάνιση ομιλίας, σε σύγκριση με τα άλλα παιδιά
- Προβλήματα προφοράς
- Αργή ανάπτυξη λεξιλογίου, συχνά αδυναμία εύρεσης της κατάλληλης λέξης
- Δυσκολία στην εκμάθηση αριθμών, αλφαβήτου, ημερών της εβδομάδας
- Υπερβολικά ανήσυχο και εύκολη διάσπαση προσοχής
- Δυσκολία στην αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους
- Περιορισμένη ικανότητα στην ακολουθία οδηγιών ή τυποποιημένων ενεργειών
Β΄. Για παιδιά από την Α΄ έως την Δ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου:
- Αργός ρυθμός στην εκμάθηση της σχέσης μεταξύ ήχων και γραμμάτων
- Μπερδεύουν λέξεις του βασικού λεξιλογίου
- Συστηματικά αναγνωστικά και ορθογραφικά λάθη, συμπεριλαμβανομένων και αντιστροφών γραμμάτων (ε-3), αντικαταστάσεις λέξεων (άσπρο-άστρο), κλπ.
- Μπερδεύει ακολουθίες αριθμών και αριθμητικά σύμβολα (+, -, κλπ.)
- Αργή ανάκληση γεγονότων
- Αργή εκμάθηση νέων δεξιοτήτων, βασίζονται δύσκολα στην απομνημόνευση
- Παρορμητικότητα, έλλειψη σχεδιασμού
- Ασταθές κράτημα μολυβιού
- Πρόβλημα στην εκμάθηση του χρόνου
- Φτωχός συντονισμός, άγνοια φυσικού περιβάλλοντος, παθαίνουν εύκολα ατυχήματα