
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές
δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματική σκέψη.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι αποτέλεσμα νευρολογικών διαφοροποιήσεων στη δομή και στη λειτουργιά του εγκεφάλου.
Οι διαφοροποιήσεις αυτές συχνά είναι κληρονομικές και επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού να λαμβάνει , να αποθηκεύει , να επεξεργάζεται, να ανακαλεί ή να επικοινωνεί πληροφορίες.
Η έγκαιρη διάγνωση και αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για την σχολική πορεία του παιδιού αλλά και για την ψυχολογική του κατάσταση.
Συχνά η σχολική αποτυχία επιφέρει προβλήματα στην ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη του παιδιού όπως
- Χαμηλή εικόνα εαυτού
- Μειωμένη αυτοεκτίμηση / αυτοπεποίθηση
- Απομόνωση
- Συμπεριφορικά προβλήματα
- Συγκρούσεις με γονείς
- Εκρήξεις θυμού
- Πολύ συχνά τα παιδιά αυτά γίνονται αποδέκτες σχολικού εκφοβισμού.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ
Συμπτώματα που πρέπει να ανησυχήσουν γονείς και εκπαιδευτικούς (προσχολική ηλικία 4,5- 5,5 ετών):
- Γλωσσικές διαταραχές (αρθρωτικά λάθη – αδυναμία έκφρασης)
- Δυσκολίες στη συγκέντρωση και απομνημόνευση ( άκουσμα παραμυθιού-απομνημόνευση ποιήματος, τραγουδιού)
- Ασθενής οπτική και ακουστική αντίληψη – μνήμη
- Συναισθηματικές διαταραχές( άγχος, γονεϊκή προσκόλληση , ανασφάλεια )
- Δυσκολία στην εκτέλεση προγραφικών ασκήσεων
- Αδυναμία εύκολης κατάκτησης γνωστικών δεξιοτήτων και δυσκολία συγκράτησης και εκτέλεσης εντολών
- Δυσκολία στον προσανατολισμό (χώρο-χρόνο) και σε προμαθηματικές έννοιες (αριθμητικά σύμβολα, ποσότητες κλπ)
Συμπτώματα που πρέπει να ανησυχήσουν γονείς και εκπαιδευτικούς (σχολική ηλικία ) :
- Μειωμένη αναγνωστική ικανότητα ,που διαρκεί και μετά τη Δευτέρα Δημοτικού
- Μειωμένη φωνολογική επίγνωση (διάκριση φωνημάτων, συλλαβών, ομοιοκαταληξίες κλπ)
- Δυσκολίες στην κατανόηση (σημασιολογικό και πραγματολογικό επίπεδο) και στην εκφραστική ευχέρεια
- Γραφή γραμμάτων με λανθασμένο προσανατολισμό, ένωση λέξεων ,κακογραφία, παράλειψη ή αλλοιώσεις φθόγγων στη γραφή
- Δυσορθογραφία και δυσκολία στην εφαρμογή γραμματικών κανόνων
- Δυσκολία στην κατανόηση χωροχρονικών εννοιών και αδυναμία σύλληψης μαθηματικών υπολογισμών και επίλυσης προβλημάτων